top of page
  • תמונת הסופר/תIdit Tamir

גירוי מוחי עמוק לאפילפסיה Deep Brain Stimulation (DBS)

עודכן: 1 ביולי 2022

הטיפול באמצעות גירוי מוחי עמוק היה מיועד במשך שנים רבות לחולי פרקינסון, רעד ראשוני, ודיסטוניה. כיום, אפשרות זו פתוחה גם בפני חולים עם אפילפסיה מוקדית אשר הושתלו בעבר עם קוצב וגאלי (VNS) ועדיין סובלים מהתקפים.

הטיפול עושה שימוש בקוצב מוחי, הכולל אלקטרודה המושתלת במוח בעובי של כ- 1 מ"מ, וקוצב אשר מושתל בחזה מתחת לעור ומחובר לאלקטרודות המוחיות, מתחת לעור. האלקטרודות המוחיות מושתלות דרך חורים קטנים בגולגולת (כ- 1.5 ס"מ קוטר). הפרוצדורה נעשית בהרדמה.

באפילפסיה, הגירוי המוחי המתמשך גורם לירידה של כ- 75% בתדירות ההתקפים ויעילותו הולכת ועולה בשנים הראשונות. טכנולוגיה זו קיימת למעלה מ 20 שנה ונמצאת בשימוש נרחב כטיפול בהפרעות תנועה כגון פרקינסון, רעד ראשוני, ועוד. בשנים האחרונות היא מאושרת בארץ וברחבי העולם גם לשימוש באפילפסיה, לאור ההצלחה הניכרת בשליטה בהתקפים והבטיחות הרבה של הטיפול, כפי שתועד במחקרים בינלאומיים רבי משתתפים, אשר בדקו את השפעת הקוצב לאורך שנים.

טרם הניתוח יש צורך בבדיקת MRI מוח והערכת נוירולוג ונוירוכירורג מומחים באפילפסיה. במידה ונמצא מתאים לניתוח, המטופל מוזמן לאשפוז. משך האשפוז הוא לרוב כ- 3 ימים. לאחר הניתוח הקוצב מופעל.

לרב נדרשים ביקורי מרפאה אחת ל- 3-6 חודשים לוודא את תקינות המכשיר ואת יעילות הטיפול, ולהתאמת הטיפול התרופתי בהתאם למידת השליטה בהתקפים.

האלקטרודה נשארת במוח לכל המשך החיים בלי צורך להחליפה והשיפור בתדירות ההתקפים הינו ארוך טווח. סוללת הקוצב, אשר פועל באופן רציף 24 שעות ביממה, מושתלת מתחת לעור בחזה ויש צורך להחליפה אחת ל- 5-10 שנים. החלפת הסוללה הינה פרוצדורה קצרה, תת עורית בלבד בחזה, ונעשית בהרדמה מקומית תחת טשטוש, במסגרת אשפוז יום.


מידע נוסף

  • התקווה החדשה של חולי הפרקינסון והאפליפסיה - כתבה

  • ניתוח חדשני נותן תקווה לחולי פרקינסון ואפילפסיה - כתבה

  • סערת ברקים במוח - פודקאסט


פוסטים אחרונים

הצג הכול

גירוי מוחי עמוק לפרקינסון -Deep Brain Stimulation (DBS)

טיפול זה כולל ניתוח בו מושתל קוצב מוחי, אשר בדומה לקוצב לב מושתל כולו בתוך הגוף, ומאפשר מתן טיפול הפיך ובשליטה חיצונית אלחוטית בתסמינים התנועתיים של המחלה. הניתוח עוזר במיוחד לטיפול ברעד, נוקשות, איטי

רעד ראשוני

רעד ראשוני, או באנגלית Benign Essential Tremor, הינו מצב המאובחן בכ-5% מכלל האוכלוסיה, בצעירים ובמבוגרים כאחד. הוא נחשב לסוג של "הפרעת תנועה" אשר כוללת בעיקר רעד של הידייים, לרוב סימטרי (זהה בשתי הידי

מהי אפילפסיה?

על המחלה אפילפסיה היא מחלה בה נגרמת הפרעה בפעילות החשמלית המוחית באזור מסוים במוח אשר גורמת להפעלת יתר של אותו אזור וקורית באופן בלתי צפוי ובלתי נשלט. היא מתבטאת בהתקפים של פעילות לא רצונית אשר לעיתים

bottom of page